Tuesday 20 December 2016

Budaya Sabah

Sabah adalah negeri paling timur Malaysia, salah satu daripada dua negeri di Malaysia di Pulau Borneo. Ia terletak di bahagian utara pulau Borneo dan dikenali sebagai negeri yang kedua terbesar di negara ini selepas Sarawak, yang bersempadan di barat daya mereka. Ia berkongsi sempadan maritim dengan Wilayah Persekutuan Labuan di sebelah barat dan dengan Filipina di utara dan timur laut. Walaupun sempadan tanah adalah juga berkongsi dengan wilayah Utara Kalimantan Indonesia di selatan. Ibu negeri Sabah ialah Kota Kinabalu, yang dahulunya dikenali sebagai Jesselton. Sabah sering dirujuk sebagai "Negeri di Bawah Bayu", sebuah ungkapan yang digunakan oleh pelaut pada masa lalu untuk menerangkan tanah selatan tali pinggang taufan.



Asal-usul nama Sabah yang tidak pasti, dan terdapat banyak teori yang telah timbul. Satu teori adalah bahawa dalam masa yang ia adalah sebahagian daripada Kesultanan Brunei, ia dirujuk sebagai Saba kerana kehadiran pisang saba, sejenis pisang, ditemui di pantai di rantau ini. Oleh kerana lokasi Sabah berhubung dengan Brunei, ia telah dicadangkan bahawa Sabah adalah perkataan Melayu Brunei yang bermaksud hulu [14] atau sebelah utara sungai. [15] Satu lagi teori mencadangkan bahawa ia datang dari perkataan Sabak Melayu yang ertinya tempat di mana gula sawit diekstrak. Sabah ('صباح') juga merupakan perkataan Arab yang bermaksud matahari terbit. Kehadiran pelbagai teori menjadikannya sukar untuk menentukan asal sebenar nama.

Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan yang ditutur di seluruh etnik, walaupun Creole Sabah adalah berbeza daripada dialek Malaysia Barat Standard Johor-Riau. [107] Sabah juga mempunyai slanga sendiri untuk banyak perkataan dalam bahasa Melayu, kebanyakannya berasal dari perkataan orang asli dan untuk melanjutkan Indonesia dan Brunei Melayu. Di samping itu, bahasa pribumi seperti Kadazan, Dusun, Bajau, Brunei dan Murut mempunyai segmen mereka sendiri pada siaran radio negeri dan juga Inggeris.

Rakyat Sabah dibahagikan kepada 32 diiktiraf secara rasmi kumpulan etnik, di mana 28 diiktiraf sebagai Bumiputera, atau pribumi. [3] Kumpulan bukan bumiputera terbesar adalah etnik Cina (13.2%). Yang utama kumpulan dialek Cina di Sabah adalah Hakka, diikuti oleh Kantonis dan Hokkien. Kebanyakan orang Cina di Sabah tertumpu di bandar-bandar utama dan bandar-bandar, iaitu Kota Kinabalu, Sandakan dan Tawau. Kumpulan etnik terbesar asli adalah Kadazan-Dusun, diikuti oleh Bajau, dan Murut. Terdapat bahagian yang lebih kecil orang India dan lain-lain orang Asia Selatan di Sabah berbanding dengan kawasan lain di Malaysia. Secara kolektif, semua orang yang datang dari Sabah yang dikenali sebagai rakyat Sabah dan memperkenalkan diri mereka seperti itu.
Saya sayang Sabah :)

0 comments:

Post a Comment

My Melody Blinking
 
Copyright © 2016 Reserved to Bunga Sakura Kee Design By Cik Nurfarah